خداوند همه مردم را بطور فطری هدایت می کند ،لکن مردم بر اساس اختیار و ازادی که دارند دو گروه می شوند.
گروهی بر خلاف عقل و فطرت راه خلاف را انتخاب می کنند و توبه نمی کنند،خداوند نیز انان را به حال خود رها وگمراه می کند،ولی گروهی همان راه فطرت و اطاعت را انتخاب می کنند،وخداوند انان را کمک و هدایت می کند. بنابراین مراد ازهدایت و گمراه کردن خداوند مرحله ی بعد از انتخاب انسان است.مثلا هدف معلم در روزهای اول درس ،تدریس بصورت یکسان و یک نواخت به همه ی  شاگردان است ،وقتی شاگردانی را زرنگ وبا هوش یافت درس خصوصی نیز به انان می دهد ولی شاگرد بازی گوش را به حال خود رها می کند .
اگر هدایت و کمراه شدن انسان

خدا و تنهای

اختیاری نبود خداوند نمی فرمود:(وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلكِن یُضِلُّ مَن یَشَاء وَیَهْدِی مَن یَشَاء وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ )1 اگر خدا می‏خواست بى‏تردید همه شما را (به اجبار) یك امت قرار مى‏داد، و لكن (طبق سنت جاریه خویش همه را در انتخاب دین آزاد مى‏گذارد و سپس) هر كه را بخواهد در گمراهیش رها مى‏كند (و آن كسى است كه دین او را نپذیرد) و هر كه را بخواهد هدایت مى‏كند (و آن كسى است كه دین او را بپذیرد) و حتما شما از آنچه انجام مى‏دادید شما باز خواست می شود!
پس سوال خداوند نشانه ی ازادی ماست؛ زیرا انسان مجبور مورد باز خواست قرار نمی گیرد.
برداشت شخصی
الهی !
نه من آنم كه ز فیض نگهت چشم بپوشم، نه تو آنی كه گدا را ننوازی به نگاهی.
در اگر باز نگردد، نروم باز به جایی
پشت دیوار نشینم، چو گدا بر سر راهی. كس به غیر از تو نخواهم، چه بخواهی چه نخواهی
باز كن در، كه جز این خانه مرا نیست پناهی
الهی الهی الهی . . .    
1-سوره : النحل آیه : 93





طبقه بندی: عدل، 
برچسب ها: خداوند چگونه انسانها را هدایت می کنه ؟، فطری، خداوند، عقل وفطرت، انتخاب، فطرت و اطاعت، توبه، کمک وهدایت، معلم، تدریس، زرنگ، خصوصی، شاگرد بازی گوش، اگر هدایت وکمراه شدن انسان اختیاری نبود، اگر خدا مى‏خواست، یك امت، الهی ! نه من آنم كه ز فیض، پشت دیوار نشینم، باز كن در، كه جز این خانه مرا نیست پناهی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
محبوب کنید ! :
نوشته شده در تاریخ جمعه 25 شهریور 1390 توسط علی عرب فیروزجائی
نمایش نظرات 1 تا 30