اعتقاد به معاد، نه تنها مشکلات روحی و روانی انسان ها را می تواند بگشاید، بلکه این عقیده در تعدیل و رهبری غرائز انسانی، پرورش فضائل اخلاقی، و تأمین عدالت اجتماعی نقش مؤثری ایفا می کند. این سه مطلب از آثار اجتماعی اعتقاد به زندگی پس از مرگ است
 1 ـ تعدیل و رهبری غرائز ؛مسئله تعدیل غرائز، مهم ترین مسئله در فصول زندگی انسان ها، به ویژه طبقه جوان می باشد.مثلا تمایلات جنسی در دختر و پسر در فصل بلوغ، تجلی می کند و در آغاز جوانی، به اوج قدرت می رسد . درست است که بقای انسان در گرو اعمال این غریزه است، ولی موضوع قابل توجه این است که غریزه جنسی در برخی از فصول زندگی انسان ها، برای خود حد و مرزی نمی شناسد. در این موقع، اعتقاد به معاد و کیفرهای الهی این غریزه را مهار کرده و دارنده آن را به صورت انسان وظیفه شناس تحویل اجتماع می دهد.
انسانی را پرورش می دهد که در اطاق خلوت، در برابر زن جوان و بسیار زیبا که به او فرمان آماده باش می دهد و می گوید: «هیت لک» آماده باش ،سرسختانه مقاومت می کند و زن متجاوز را، پند واندرز می دهد و می گوید «معاذالله» به خدا پناه می برم...! (1) در تاریخ زندگی انسان های با ایمان، سرگذشت های آموزنده ای وجود دارد، که ما را به اهمیت اعتقاد به معاد رهنمون می باشد. حس غضب و خشم، از نظر قدرت، کمتر از غریزه جنسی نیست. گاهی حس انتقام به اوج خود می رسد و می خواهد هر نوع مانع  را، از پیش پای خود بردارد. در این مواقع جز ترس از انتقام الهی، و خوف از دوزخ، چیزی نمی تواند آتش خشم انسان ها را خاموش سازد،  همچنین استو همچنین است دیگر غرائز اصیل انسانی.



2 ـ پرورش فضائل اخلاقی
در نهاد ما یک سلسله فضائل اخلاقی وجود دارد که تحت شرایطی پرورش یافته و بارور می گردند .ارشاد و راهنمائی علمای اخلاق، هر چند در پرورش فضائل اخلاقی مؤثر است، ولی راهنمائی آنان، از دایره سخن گفتن و مذاکره دوستانه، گام فراتر نمی گذارد.
 مذهب و اعتقاد به پاداش ها و کیفرها، فضیلت های اخلاقی  مانند انسان دوستی، ضعیف نوازی، مهربانی به یتیمان، دستگیری از درماندگان و...در انسان زنده می سازد. از این جهت دانشمندان، مذهب را پشتوانه اخلاق می دانند.
قرآن مجید با روش خاصی به این نکته اشاره می کند، چنان که می فرماید:
(ارأیت الذی یکذب بالدین، فذلک الذی یدع الیتیم و لا یحض علی طعام المسکین )2
«آیا دیدی کسی را که روز جزا را انکار می کند، او همان کسی است که (با کمال بی رحمی)، یتیم را طرد می نماید، و افراد را به اطعام مستمندان دعوت و ترغیب نمی نماید
مطلب سوم ان شاالله در پست بعدی
پی نوشت ها:
1. سوره انعام آیه 29، و نیز به سوره مومنون آیه 37 مراجعه شود.
2-سوره ماعون آیه 1 ـ 3




طبقه بندی: معاد، 
برچسب ها: اثار معاد در رنگی، پسر، دختر، اعتقاد به معاد، پرورش فضایل اخلاقی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
محبوب کنید ! :
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 13 دی 1389 توسط علی عرب فیروزجائی
نمایش نظرات 1 تا 30